Un pic despre artă

Inaugurez azi o categorie nouă pe blogul meu. Se numeşte artă, dar n-am de gând să ating tot spectrul muzelor. Mă voi referi mai ales la filme şi la piese de teatru. Poate şi la cărţi. Acum sunt mai sceptic în privinţa celor din urmă. Sunt acum la o carte plictisitoare care mă împiedică să ajung la cele mai interesante, procurate de curând. Treaba asta îmi şi foloseşte, trebuie să recunosc, deoarece aseară mă durea capul şi nu puteam dormi, iar după ce am lecturat vreo jumătate de oră nu mai aveam nimic. Panaceu universal, ce mai încoace şi încolo.

Motivul principal pentru care am decis să fac noua categorie este un film deosebit pe care l-am văzut de curând, Concertul de Radu Mihăileanu. Un film care m-a mişcat profund. Cum să vă spun acum despre el şi să vă stârnesc interesul fără a vă destăinui prea mult? Încep prin a vă mărturisi că nu mi-au plăcut prea multe filme româneşti făcute după 1990. Dacă stau să mă gândesc bine, nu pot menţiona decât două în afară de Concertul, ambele regizate de Nae Caramfil. Acestea sunt Filantropica (2002), cu Mircea Diaconu şi Gheorghe Dinică, şi Restul e tăcere (2007), cu Florea Vizante şi Ovidiu Nicolescu.

Concetul lui Mihăileanu ne vorbeşte despre efectele muzicii asupra oamenilor. Cum se regăsesc prin ea şi datorită ei. Cum află în ea şi perfecţiunea dar şi obsesiile. Cum îi ajută să-şi reclădească vieţile distruse. Cum îi înalţă. Mihăileanu îşi construieşte acţiunea şi personajele abil, ne ascunde adevărul până la final, când Tchaikovsky şi concertul său descătuşază şi personajele şi privitorul. Deşi ascunde o dramă, povestea lui Mihăileanu este cu adevărat optimistă asupra destinului omului.

În final, vă promit pentru mâine o trecere în revistă a opt spectacole de teatru, pe care le-am văzut în ultimele luni. De fapt numai şapte, pentru că cel de-al optulea este chiar în această seară. Vă spun de pe acum care sunt: Toţi fii mei, Molto gran’ impressionante, Comedia norilor, Lecţia, Jocul ielelor, Tectonica sentimentelor, toate la Naţional, Poker la Comedie şi Tarlekin la Metropolis.

~ de arte pe Aprilie 23, 2010.

Lasă un răspuns

 
