Un scriitor nedreptățit

Recent am citit „Invitatie la vals” de Mihail Drumeș, un roman absolut deosebit, pe care l-am parcurs aproape pe nerăsuflate. Un roman psihologic foarte puternic, dar cu câteva trăsături comune cu „Scrisoare de dragoste”, care, deasemenea, mi-a plăcut enorm. Sunt două lecturi pe care vi le recomand cu căldură, dacă nu vă displace o anumită stare de tristețe la final, mai mult sau mai puțin intensă, după firea fiecăruia.

De ce afirm insă cu tărie că Drumeș este un scriitor nedreptățit? Pentru că, pe de o parte, aceste două opere se ridică fără îndoială la nivelul romanului psihologic al lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu. Fac o paranteză și vă recomand piesa „Jocul ielelor” de la Teatrul Național, cu Liviu Lucaci (Gelu Ruscanu), Mircea Rusu (Șerban Sinești) și Ilinca Goia (Maria Sinești). Pe de altă parte l-am „cunoscut” pe Drumeș din întâmplare, când mi-a căzut în mână „Cazul Magheru”, și nu la liceu, așa cum ar fi trebuit.

Îmi amintesc cu claritate că am studiat in liceu Mihail Sadoveanu, foarte aprofundat. Desigur, e o chestiune de gust, neavând nicio pretenție de critic, dar știu cât de greu mi-a fost să citesc Zodia Cancerului, sau Frații Jderi. De fapt, la a doua am cam tras chiulul, că nu trececeam de 2 pagini si adormeam, și nu țineam minte nimic, așa că m-am lăsat păgubaș. Cu Baltagul a fost mai bine că era ușor de urmărit – s-a pierdut soțul, s-a dus să-l caute, i-a găsit pe cei care l-au omorât și fi-su făcut „dreptate”. Un fel de roman polițist mioritic…

Așadar, citiți și sunt curios dacă îmi dați dreptate sau nu. Doar Drumeș citiți, dacă întâmplarea nu a făcut să fi ajuns la voi cum a ajuns și la mine. Ceilalți trei scriitori menționați probabil i-ați citit în liceu. Dacă n-ați făcut-o atunci e puțin probabil s-o mai fi făcut-o ulterior. În acest caz, în care nu obișnuiți să citiți altceva decât ziare online și bloguri, luați articolul meu ca pe un fapt divers, care n-are cum să vă privească.

Pentru ceilalți, lectură plăcută!

~ de arte pe Septembrie 4, 2011.

2 răspunsuri to “Un scriitor nedreptățit”

  1. In aceeasi idee, literatura scolara romaneasca nu’l stie decat pe Caragiale ca dramaturg… Mie mi-ar fi placut sa’l studiem si pe Tudor Musatescu… Probabil ca nu vrea/are chef nimeni sa diversifice materia, sa stim si altceva decat cei 10 (?) clasici pe care ii vedem din clasa intai pana intr-a 12a…

    PS: sunt si colectiile Jurnalul, Adevarul etc bune la ceva. Daca nu mai sunt dascali, poate undeva in fata unei bibiioteci de apartament o sa ii descopere din intamplare si alti elevi…

  2. am citit Invitatie la Vals cand eram prin liceu si stiu ca a facut impresie asupra mea 😀 Acum, eu nu am pretentii sa se studieze la scoala toti scriitorii valorosi. Pana la urma, nu pot sa zic ca mai tin minte ceva din comentariile lecturilor obligatorii. Dar cartile frumoase nu se uita oricum.

Lasă un răspuns

 
