Şi totuşi, ce e de făcut?

E uşor să critici actuala putere. Chiar prea uşor, cu miniştri dubioşi, măsuri ciudate, servicii secrete cu bugete în creştere, achiziţii de parlamentari ai opoziţiei. E amuzant să comentăm cum va face Udrea dezvoltare, Berceanu 4 milimetri de autostradă sau cum va lua Videanu economia României de pe butuci şi o pune pe roţile unui Tuareg – vă amintiţi probabil episodul maşinii când s-a mutat de la Guvern la Primăria Capitalei. Şi asta e doar începutul, pentru că interpretarea lor – e adevărat, fără pic de ureche muzicală – e că dacă a ieşit Băsescu, atunci şi Boc, Udrea, Videanu, Berceanu au 5,3 milioane de voturi. Chiar şi Prigoană se poate considera în categoria asta, şi cu atâtea voturi e normal să-şi pună şi fiul în Parlament.

Cu siguranţă, această şleahtă va lua în cei minim 3 ani de guvernare multe decizii nefericite şi e clar că nimeni nu se gândeşte la conceptul difuz de „bine public”. Dar, cum am spus, e uşor să critici, să te enervezi, să râzi, şi chiar să plângi – preşedintele e expert la ultima, cel puţin. M-am gândit însă la o întrebare: ce-aş face eu? E oare situaţia aşa de rea în România încât nu putem decât să ne dansăm în flăcările care ne cuprind? Eu aş zice că nu. Nu încă. De aceea vreau să vă spun ce cred eu că ar trebui făcut. Voi începe azi ideile generale care ar trebui să guverneze politicile publice şi în zilele următoare voi detalia pe anumite domenii despre care pot afirma că am idei mai clare.

Principala problemă a României este sărăcia unor pături largi ale populaţiei. Statul nu poate să-i susţină pe toţi prin măsuri sociale, deoarece nici restul cetăţenilor nu sunt destul de bogaţi pentru a realiza o redistribuire mulţumitoare. Deci, să începem cu stimularea economiei, mai ales crearea locurilor de muncă pentru cei mai săraci. În acest sens cred că soluţia este stimularea agriculturii – şi mă refer aici inclusiv la ramurile adiacente, cum e zootehnia. În prinul rând, se creează şanse pentru o viaţă mai bună în mediul rural. E adevărat că agricultura presupune un număr mic de lucrători – dar prin crearea unor venituri importante, viaţa mediului rural se poate dezvolta prin crearea de diverse servicii care să includă un număr mare de locuitori şi să le ofere un nivel mai ridicat de trai. În plus, măsurile luate în acest domeniu dau rezultate rapid, spre diferenţă de învăţământ de exemplu, unde orizontul este de cel puţin 15 ani, pe care în prezent nu-i avem.

De la agricultură la industria alimentară este numai un pas, iar dezvoltarea acesteia din urmă ar trebui să asigure cel puţin consumul intern, spre diferenţă de acum, când importăm alimente de sute de milioane de euro. Dacă în Ungaria se poate, atunci sigur putem şi noi să stimulăm cultivarea pământului şi creşterea animalelor prin măsuri eficiente. În plus România are un avantaj clar în promovarea unor produse 100% naturale cum sunt de exemplu sucurile, gemurile sau mierea.

Pe lângă stimularea agriculturii, statul ar trebui să se concentreze pe finalizarea privatizărilor. Statul nu are ce căuta în zonele economice deoarece nu creează decât ineficienţă şi alocare arbitrară a resurselor. În schimb, capacitatea de reglementare trebuie crescută, pentru a realiza un control corect al unor sectoare dominate de monopoluri.

Agricultura şi privatizarea sunt două probleme cheie care necesită un termen destul de scurt, iar apoi ne putem extinde preocupările asupra unor probleme mult mai delicate cum sunt educaţia, justiţia, sănătatea, funcţionarea aparatului de stat. Cât despre reforma constituţională? Hai s-avem toţi ce mânca întâi, nu?

~ de arte pe Ianuarie 5, 2010.

7 răspunsuri to “Şi totuşi, ce e de făcut?”

  1. Sau mai precis, ce-i trebuie chelului? Tichie de margaritar si reforma parlamentara.

    Ideea agriculturii este buna. Alt motiv ar fi ca o sa creasca euro, si parca ne-ar fi mai bine sa cumparam in lei. Si in agricultura avem nevoie de masini agricole, numai bine sa salvam Tractorul Brasov si intreprinderi similare, si avem nevoie si de trenuri pentru transport, numai bine pentru companiile in domeniu (gen Arad si Craiova) si tot asa.
    Cu toate astea, agricultura se face eficient in asociatii, nu individual, iar pentru asta ai nevoie de ceva educatie si training in domeniu, pentru ca nea Petre sa stie ca se poate asocia cu nea Nae si nea Vasile ca sa faca o treaba. Si aici se complica lucrurile cu fonduri UE, legislatie s.a.

    Asteptam restul masurilor:)

  2. Când toate aceste lucruri o să ne doară suficient de tare, atunci o să țipăm.
    Mi-aș dori să ne trezim din beție.

  3. Te-am adaugat la blogroll.
    Imi este greu sa scriu pe fondul asta negru.
    Nu vad ca lumea. trebuie sa imi cumpar ochelari.
    Bine ai venit in blogosfera
    Cu drag

  4. […] to be free , cum nu mor vulcanii ingeri ? , ce a fost mai ridicol? , ce cauta oamenii pe google ? , si ce e de facut? , are you […]

  5. Tu intrebi „ce as face eu?” si raspunzi in acelasi timp ,insa eu am o intrebare mult mai incuietoare pentru tine si anume : ” de ce nu ai candidat la presedentie?”
    Stiu ,sacalii sunt prea multi,iar daca tot ai adus vorba de Prigoana Jr …iti trebe relatii si bani pentru a ajunge macar in parlament si mai apoi la presedentie.
    Ma intrebai la unul din blogurile mele mirat” impotriva lui Basescu?” ,am raspuns „da si am si argumente” ,care le poti gasi in comentariile din urmatoarele link-uri :
    http://mickelasblog.wordpress.com/2009/11/22/la-vot/
    http://mickelasblog.wordpress.com/2009/11/29/de-ce-nu-basescu/
    Pentru a face ceea ce spui tu ,este nevoie de bani ,care s-au dus cu licitatiile d-nei de la drept pentru monitorizarea turistilor ,care oricum nu vin in tara asta ,pentru ca infrastructura este la pamant .
    Am spus in unul din blogurile mele ca nu mai vreau sa discut politica ,dar vad ca lumea ma provoaca ,sau dau pur si simplu peste ea .
    Din moment ce Basescu este numit „presedintele greilor” adica a manelistilor ,iti dai seama ca fosrte multi l-au votat .
    Sper doar sa avem un an mai bun ,ceea ce sunt doar vise de-ale mele si poate nu numai ,deoarece Boc-Poc in primul lui discurs pe acest an ,spunea: ” primele luni ale acestui an vom strange din dinti si apoi vom mai vedea.” Ce sa mai vedem ? Dintii se vor sfarama de atata strans,deci dupa primele luni ,vom strange din gingii.

    Inchei „pledoaria” spunand ca te-am adaugat in blogrol si ca eu nu am nimic impotriva la acest fondal negru ,lucrand in proiectare ,pot spune ca backgrownd-ul negru face mult mai bine la ochi decat cel alb . 😉

  6. Interesanta postare. Din pacate ramane la „ce as face”, si nu se face auzita de cine trebuie. Suntem multi cu idei pentru „vindecarea” Romaniei, dar ramanem in umbra. Nu cred ca asta se va schimba in urmatorii ani. Cu totii stim ca ne e „frica” de guvern; ne trebuie un tip care sa il imite pe V (din filmul V for Vendetta).
    Traim cu speranta. 😀 (imi place blogul)

Lasă un răspuns

 
