Mândria de a fi român?

Fiind recent ziua națională, o nouă temă a apărut prin toată media și anume mândria, sau nu, de a fi român. Deși poate să pară un pic patetică, abordarea acestei teme este un prilej de analiză a cine suntem și încotro mergem. Mândria de a fi român nu este despre fiecare dintre noi în parte, cum este religia – tu în inlăuntrul tău crezi sau nu – ci este despre cum îi percepem noi pe ceilalți, pe conaționalii noștri. Mai pe scurt, dacă avem o părere bună despre români, atunci vom fi mândri că facem parte din această națiune.

Fără să mă gândesc prea mult până acum, simțeam o mândrie puternică de a fi român. Dar cred că mă gândeam mai mult la românii pe care îi cunosc sau i-am cunoscut, bunicii mei, părinții mei, prietenii mei. Cumva poate și legat de strămoșii mei, chiar dacă sunt convins că istoria diferă semnificativ de ce am învățat în școli. Poate că mândria am legat-o și de sentimentul de apartență la comunitate.

Dacă mă gândesc la poporul din care fac parte, cred ca cel mai tare mă deranjează lașitatea și tendința de colaboraționism. Toată lumea știe că lucrurile merg rău, dar nimeni nu are nimic de spus, orice manifestație strânge mai puțini oameni decât un meci de divizia B. Românul în general nu vrea să supere, ca să nu aibă probleme. De aceea prea mulți judecători, procurori, ziariști răspund la comandă politică. Ultimii sunt cei mai groaznici, că adaugă mereu floricele la pupincurism, mi-i și imaginez cu botul plin de… nu contează.

Al doilea lucru grav este lipsa discernământului. Acest popor nu este capabil să vadă ce este bun și ce este rău pentru el, dincolo de retorica la prima mână. Foarte credul, foarte ușor de păcălit. A înghițit toată retorica cum Băsescu nu este lăsat să facă, cum comuniștii o sa vină la putere. Au crezut și când Băsescu le-a zis că e un pixel albastru care demonstrează că nu i-a dat copilului una în bot. Cred că e bine că politicienii le dau galeți și plăpumi electorale, practic tot din banii lor. O clipă nu se gândesc cine spune ce spune, ce a mai spus înainte, ce credibilitate are. O mare masă de manevră…

Desigur sunt și alte lucruri rele la acest popor, după cum sunt și atâtea bune. Dar cele două care mă deranjează se desprind cumva ca importanță. De aceea mi-e foarte greu acuma să măndresc cu apartenența mea la acest popor. Și să știe fiecare că, dacă suferă în această perioadă din tot felul de motive care nu depind de el, este din cauză că poporul este așa cum este și are conducătorii pe care îi merită.

~ de arte pe Decembrie 5, 2011.

2 răspunsuri to “Mândria de a fi român?”

  1. Romania e o tara frumoasa, pacat ca e locuita de romani!

  2. […] Mândria de a fi român? – Arteonblog […]

Lasă un răspuns

 
